Drzewa, które widziały dinozaury – Petrified Forest

Ten post należy do serii: USA 2017

Wspominaliśmy już, że w USA mają nieco inne pojęcie czasu i starożytnym nazywają w zasadzie wszystko co było przed odkryciem Nowego Lądu. Jednak o Skamieniałym Lesie (Petrified Forest) trzeba powiedzieć wprost, że widać tutaj prehistorię. Nazwa parku pochodzi od licznych egzemplarzy skrzemieniałego drewna, jakie znajdują się na jego terenie. Bardzo nas zastanawiało, jak to się stało, że drewno skrzemieniało a nie rozłożyło się. Otóż okazuje się, że w czasach gdy żyły tu pierwsze dinozaury teren obecnego parku narodowego wcale nie był pustynią, jak teraz, tylko bujną puszczą położoną na skraju przepływającej tędy rzeki. A w rzece było bardzo dużo krzemu i innych minerałów, które odkładały się we wpadających do rzeki drzewach. Natura zrobiła następnie swoje tajemnicze czary mary i drzewa po wielu tysiącach lat nadal tu są i swoimi tęczowymi kolorami opowiadają o rzece, o minerałach, o puszczy i o dinozaurach. Podobnie zresztą jak znajdujące się tutaj wzniesienia – na ich ścianach malują się kolejne poziome linie pokazując kolejne warstwy, które tworzyły się przez lata. Można tu natrafić na skamieniałości, kości dinozaurów (obecnie w muzeach) oraz ślady dawnych ludzi zamieszkujących tą okolice w różnych okresach. Tu widać prehistorię i starożytność.

Całkiem standardowo, przez środek parku biegnie asfaltowa droga, przy której co jakiś czas są parkingi. Przy parkingach są punkty widokowe oraz odchodzą dłuższe lub krótsze szlaki. My dojechaliśmy do parku akurat na zachód słońca. To nasza ulubiona pora. Przejechaliśmy dość szybko przez cały park (droga bez zatrzymywania zajmuje 45 minut), zatrzymując się na niektórych punktach widokowych. Na początek Tęczowa Pustynia – niesamowicie kolorowa. Nie mieliśmy czasu no dokładne zwiedzanie, bo za niecałą godzinę zamykano park, a my chcieliśmy przejechać na jego południowy kraniec. Tam, już poza granicami parku są dwa sklepy z pamiątkami, a przy nich można legalnie zatrzymać się z przyczepą na noc. Niestety ten park nie ma swojego kempingu, a te parkingi nie mają przyłączy. Jednak nam to nie przeszkadza. Przeszkadza nam natomiast nasz parkingowy sąsiad, który włączył nam pod oknem generator i nie myślał go wyłączyć nawet po 22-23… W końcu zdecydowaliśmy się więc przeparkować w inne miejsce. Z ciekawostek – były tutaj także takie a’la wigwamy zrobione ze sklejki i pomalowane, takie niby tylko dla zdjęcia, jednak widzieliśmy, że ludzie brali śpiwory i w nich spali. Ja bym się bała węży, ale ja to generalnie jestem strachliwa. Nocą pokazały nam się przepiękne gwiazdy, jeszcze nie nauczyłam się niestety ich dobrze fotografować, ale pracuję nad tym.

Kolejnego dnia wybraliśmy się na dwa dłuższe spacery. Zwiedziliśmy Rainbow Forest – Tęczowy Las, część parku, w której jest największe skupisko skrzemieniałego drewna. Doszliśmy też do Agate House, domu zbudowanego ze skrzemieniałego drewna. Dom został odtworzony na wzór takich, jakie były tu budowane kiedyś. Ciekawe, bo dom nie miał drzwi, wchodziło się po drabinie przez dach. Okna miał, choć niewielkie. Wszystkie szlaki, jakie zrobiliśmy dało się pokonać naszym dwuosobowym wózkiem. Gdyby schodzić na dół na pustynię, trzeba by tylko wózek znieść po schodach, jednak w dole znów są szerokie ścieżki. Robiło się na prawdę gorąco, przyspieszyliśmy więc kroku i poszliśmy schłodzić się do małego muzeum. Tutaj pokazywany jest także krótki film opowiadający o parku narodowym, jego historii i geologii. Za muzeum jest kolejny krótki szlak do gigantycznych drzew, jednak ten miał schody, dzieci marudziły więc odpuściliśmy. Poszliśmy do przyczepy zrobić obiad. Po jedzeniu podjechaliśmy jeszcze do Kryształowego Lasu, w którym bardzo dobrze widać, jak minerały skrystalizowały drewno. Jasiek zasnął, zostałam więc z nim w samochodzie, a Piotrek z Zuzą poszli zwiedzać.

Tego dnia dojechaliśmy jeszcze do Flagstaff, gdzie mieliśmy zabawić krótko, a zostaliśmy trzy dni, ale o tym już w następnym wpisie.